
Z badań Instytutu Psychologii PAN wynika, że najczęstszą formą przemocy wobec starszych jest przemoc psychiczna i ekonomiczna, choć zdarzają się także przypadki przemocy fizycznej i seksualnej. Do najczęściej występujących form przemocy w rodzinie, dotykających w szczególności osoby starsze należą izolowanie (11,6%), zabieranie pieniędzy (14,2%), wytykanie niepełnosprawności (13,2%), a poza rodziną: izolowanie (46,7%), zabieranie pieniędzy (51,5%), wyśmiewanie niesprawności fizycznej i psychicznej (48,5%) (PAN 2009). Wyniki badań pokazują, że sprawcami przemocy wobec starszych w rodzinie są najczęściej: współmałżonek (43%) i dzieci, w tym częściej syn (28,6%) niż córka (20%) oraz wnukowie.
Co ciekawe poziom wiedzy i świadomości stosowania przemocy wobec seniorów jest najniższy w całej populacji właśnie wśród osób starszych. To one same często usprawiedliwiają i akceptują zachowania przemocowe. Wraz z wiekiem ta akceptacja silnie wzrasta, czasami w związku z postępującym poczuciem bezsilności u seniora często wynikającym z uzależnienia od innych lub potrzeby zachowania dyskrecji.
Materiały do pobrania
Spot radiowy Plakat Informacja prasowaFundatorzy


„Przemoc wobec starszych – nie bądź biernym widzem” to hasło kampanii społecznej realizowanej przez Fundację Projekt Starsi i współfinansowanej ze środków m.st. Warszawy. Kampania adresowana jest do świadków, a jej celem jest zwrócenie uwagi na problem przemocy wobec osób starszych, zmotywowanie świadków do reagowania oraz przekazanie informacji, jakie zachowania wobec starszych są kwalifikowane jako przemoc.
Według badań średnio 17,3% badanych dostrzegało przypadki przemocy wobec starszych we własnej rodzinie (fizycznej -15,4%, ekonomicznej -18,5%, psychicznej -17,5%, seksualnej - 8,2% ) a aż średnio 42,7% dostrzegało przypadki przemocy poza własną rodziną (fizycznej - 38,4%, ekonomicznej - 44,9%, psychicznej - 44,7%, seksualnej - 18,2%).
75,9% osób, którym znane były przypadki przemocy poza własną rodziną nie zareagowało i nie podjęło żadnej interwencji. 63,5 % osób, którym znane były przypadki przemocy wobec starszych we własnej rodzinie nie reagowało i nie podjęło interwencji (PAN 2015).
Kampania była realizowana w latach 2017-2022.
Materiały do pobrania
Spot reklamowy Plakat Spot radiowy / animacja Spot radiowy Informacja prasowaMateriały do pobrania

